lördag 2 maj 2009

Bild 27


Titel: Förevigt ung.
Redigering: Skärpa, kontrast, ljus.
Varför jag valde bilden:
Isabelle, Emma och jag tog i januari en promenad in i Kensington Gardens för att leta upp både Peter Pan-statyn och Prinsessan Dianas minnesfontän min första dag i London.
Jag hade innan resan letat upp vart någonstans Peter Pan-statyn stod via internet. Varför ville jag fotografera mina vänner vid just den statyn? För att den ger mig enorm nostaglikänsla. Dels för att statyn är med i en stor scen i en av mina gamla favoritfilmer från när jag var runt elva år gammal ("Winning London") och dels för att Peter Pan-filmen också råkade vara en av mina favoritfilmer när jag var mindre. Peter Pan är barnet som vägrade bli gammal och därmed stannade evigt ung. Han blev därmed odödig. En av mina rädslor är att förr eller senare dö och Peter Pan blir så sätt idoliserad i mitt sinne, eftersom han fann ett sätt att slippa övervinna sin rädsla för att bli gammal och dö. Han stannade ung föralltid.
På bilden skrattar både Isabelle och Emma. Varför? För att jag precis sagt till dem att de skall se ut som de är evigt unga och lever i landet Ingenstans med Peter Pan och hans kaniner (som man ser på bilden ovan). Det var massvis med turister som vandrade förbi och fotograferade eller filmade statyn när vi var där och jag förstår dem. Den ger en en speciell nostalgi-känsla som inte går att beskriva. Det är enormt mysigt att bara sitta på en av bänkarna vid statyn och se folk vandra förbi. Det är utan tvekan en av mina favoritplatser i hela London.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar