söndag 3 maj 2009

Bild 36


Titel: Ängel och demon.
Redigering: Förstärkt kontrast och ljusstyrka.
Varför jag valde bilden:
För detta fotografiet hade jag sättit upp en photoshoot med lite hjälp av min kompis Sandra. Vi fick idéer under ett flertal långa samtal om våra projektarbeten och gick och bokade Kullavikskyrkan för en dag under februarilovet. Igentligen skulle jag endast fotograferat Sandra (till höger på bilden) men ringde in Hanna (till vänster på bilden) tidigare samma dag eftersom jag kom fram till att det skulle ge mig ett vackert kontrast mellan "det onda" och "det goda" på en helig plats som just i en kyrkosal. Kyrkan vi hade photoshooten i är Kullavikskyrkan och dem slutade med att slänga ut oss ur salen eftersom de inte ville att jag skulle fotografera mina vänner för personligt bruk i deras kyrka. Kvinnan som stoppade oss (som knappt en timme innan sagt att det var helt okej) sade att hon och hennes arbetskamrater inte gått med på att vi skulle klä upp oss och att om dessa bilder skulle komma ut någonstans kunde det vanära kyrkan och dess besökare.
Detta förstår varken jag eller någon av mina vänner varför, men Sandra sade "Hon tyckte säkert att jag såg ut som satan", vilket kanske beskriver just att vissa kristna är lite för inkörda på sin religion här runtom i Sverige. Inte för att jag säger att det är mycket annorlunda i England, där det finns massvis med katoliker och jämför med vad deras grannland Irland fått stå ut med med inbördeskriget som involverade IRA osv.
Jag är säkerligen fel person att yttra mig om religion eftersom jag anser mig själv vara ateist, om något, men jag anser att kvinnan gjorde fel i att slänga ut oss ifrån kyrkosalen eftersom kyrkan igentligen är menad att vara en plats för alla och hon bevisade att det inte är det i och med att hon inte tyckte vi hade rätt att fotograferas i salen. Dock fick vi fotografera hur mycket vi ville inne i deras ungdomssalar på övervåningen därefter när vi bett henne snällt, men det var inte samma sak som vi utlovats från början.
Angående bilden tycker jag absolut att vi fångat det oskyldiga vita och ljusa i Hanna och det mörka i Sandra och bilden blev trots vår korta tid i kyrkosalen väldigt lyckat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar